آموزششبکهمفاهیم پایه

اتصال SSH و نحوه افزایش مدت زمان آن در لینوکس

افزایش اتصال SSH یکی از عملیات های اولیه در تنظیم سرورهای لینوکس است، زیرا تنظیمات اولیه و حیاتی با استفاده از این پروتکل انجام می پذیرد. زمان اتصال یا تایم اوت SSH در نتیجه عدم فعالیت می تواند بسیار آزاردهنده باشد و باعث آزار مدیران سیستم می گردد. این فرآیند معمولاً شما را وادار می‌کند تا اتصال را دوباره ایجاد و همه چیز را از نو شروع کنید. تصور کنید هر چند دقیقه یکبار باید دستور ورود و لاگین با پروتکل SSH را وارد نمایید.

مقدمه

خوشبختانه، شما به راحتی می توانید محدودیت زمانی SSH را افزایش دهید و نشست SSH خود را حتی پس از مدتی عدم فعالیت زنده نگه دارید.

اگر نحوه استفاده از پروتکل SSH را نمی دانید، مقاله اتصال به سرورها با پروتکل SSH را بررسی نمایید. اکنون بیایید بررسی کنیم که چگونه می‌توانید مدت زمان اتصال SSH را در لینوکس افزایش دهید.

افزایش مدت زمان اتصال SSH

در سرور، به فایل پیکربندی SSH در مسیر زیر بروید:

$ sudo vi /etc/ssh/sshd_config

پیمایش کنید و پارامترهای زیر را پیدا کنید:

#ClientAliveInterval 
#ClientAliveCountMax

هر دو پارامتر بصورت غیر فعال هستند.

پارامتر ClientAliveInterval زمان را بر حسب ثانیه مشخص می کند که سرور قبل از ارسال بسته تهی یا نال به سیستم کلاینت منتظر بماند تا اتصال را زنده نگه دارد.

از سوی دیگر، پارامتر ClientAliveCountMax تعداد پیام‌های فعال مشتری را که بدون دریافت هیچ پیامی از مشتری ارسال می‌شوند، تعیین می‌کند. اگر در حین ارسال پیام ها به این حد برسد، دیمون sshd نشست را حذف می کند و عملاً نشست ssh را خاتمه می دهد.

مقدار تایم اوت یا زمان اتصال SSH را با حاصل ضرب پارامترهای بالا مشخص می کنیم.

Timeout value = ClientAliveInterval * ClientAliveCountMax

به عنوان مثال، فرض کنید پارامترهای خود را مطابق شکل تعریف کرده اید:

ClientAliveInterval  1000
ClientAliveCountMax 3

تنظیم صورت گرفته این مثال معادل 3000 ثانیه می شود، که به این معنی است که نشست ssh شما برای مدت زمان بیکاری 3000 ثانیه بدون افت زنده می ماند.

از طرف دیگر، می توانید با مشخص کردن پارامتر ClientAliveInterval به تنهایی به همین نتیجه برسید:

ClientAliveInterval  3000

پس از انجام این تغییرات، دیمون OpenSSH را ری استارت کنید تا تغییرات اعمال شوند.

$ sudo systemctl reload sshd

نتیجه

در این مقاله به بررسی نحوه افزایش زمان اتصال SSH در سرورهای لینوکسی پرداختیم. به عنوان یک معیار امنیتی SSH، همیشه توصیه می‌کنیم که مقدار زمان‌بندی SSH را روی مقدار زیادی تنظیم نکنید. این کار برای جلوگیری از ربودن نشست شما در زمانی است که برای مدت طولانی دور هستید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا