آموزشسیستم عامللینوکس

نحوه نصب پایتون 3 در CentOS 7

لینوکس CentOS 7 به طور پیش فرض شامل پایتون نسخه 2 است. با این حال، Python 2 در تاریخ 1 ژانویه 2020 به EOL رسید. در حالی که برخی از برنامه های قدیمی ممکن است به دلایل مختلف نیاز به دسترسی به Python 2 داشته باشند، شروع پروژه های جدید در Python 3 بسیار مهم است. در این آموزش، ما قصد داریم نحوه راه‌اندازی و اجرای پایتون 3 در سرور CentOS 7 را بررسی کنیم. به طور خاص، نگاهی به نحوه نصب پایتون 3 از طریق مدیر بسته CentOS 7 Yum و همچنین از منبع خواهیم داشت.

نصب از Yum

در نسخه‌های CentOS 7 قبل از نسخه 7.7، لازم بود پایتون 3 را با راه‌اندازی مخازن شخص ثالث، مانند مخزن IUS، برای نصب در دسترس قرار دهیم، زیرا مخزن پایه CentOS بسته پایتون 3 را ارائه نمی‌دهد. خوشبختانه، از CentOS 7.7، Python 3 در مخزن بسته پایه موجود است!

مرحله 1: بروزرسانی محیط

برای اطمینان از اینکه در حال کار با به روزترین محیط ممکن از نظر بسته های خود هستیم، می توانیم دستور زیر را اجرا کنیم.

yum update -y

مرحله 2: پایتون 3 را نصب کنید

اکنون که محیط به روز شده است، تنها کاری که برای نصب پایتون 3 باید انجام دهیم این است که دستور زیر را اجرا کنیم.

yum install -y python3

تمام! نصب پایتون در centos انجام شده است! ایده مفید دیگری که باید در نظر گرفت این است که PIP، مدیر بسته Python برای Python 3، در کنار بسته Python 3 نصب شده است، بنابراین ما نباید نگران آن به عنوان یک مرحله نصب اضافی باشیم.

تأیید نصب

برای اطمینان از اینکه پایتون 3 در واقع نصب و قابل استفاده است، می‌توانیم با اجرای دستور زیر وارد پوسته پایتون 3 شویم:

python3

شما باید نسخه پایتون 3 را روی سیستم خود نصب کرده و همچنین تغییر در کاراکترهای خط فرمان را مشاهده کنید.

نصب از منبع

نصب پایتون 3 از طریق مدیریت بسته Yum ساده ترین راه برای انجام این کار است. با این حال، در برخی موارد، ممکن است بخواهید جدیدترین نسخه پایتون را در دسترس داشته باشید و اینجاست که نصب منبع می تواند مفید باشد.

مرحله 1: بروزرسانی محیط

برای نصب پایتون 3 از منبع، باید مطمئن شویم که برخی از بسته های پیش نیاز روی سیستم ما نصب شده است.

yum install gcc openssl-devel bzip2-devel libffi-devel -y

مرحله 2: پایتون را دانلود کنید

در مرحله بعد، باید نسخه پایتون مورد نظر خود را بگیریم. دستور زیر آخرین نسخه پایدار پایتون 3.11 را در زمان نوشتن این مقاله دانلود می کند

curl -O https://www.python.org/ftp/python/3.11.2/Python-3.11.2.tgz

حال باید فایل را از حالت فشرده استخراج کنیم.

 tar -xzf  Python-3.11.2.tgz

مرحله 3: نصب پایتون در centos را شروع کنید

اکنون که استخراج شد، اجازه دهید به پوشه هدف تغییر دهیم.

cd  Python-3.11.2

در مرحله بعد، باید برای کامپایل پایتون از منبع آماده شویم.

./configure --enable-optimizations

در نهایت، می‌خواهیم از دستور زیر برای اتمام نصب استفاده کنیم، بدون اینکه سیستم پیش‌فرض پایتون را در سیستم خود جایگزین کنیم.

make altinstall

کامپایل کردن کد از منبع کمی طول می کشد، اما پس از اتمام، می توانیم نسخه جدید Python 3 خود را با اجرای دستور زیر آزمایش کنیم.

 Python3.11

تقریباً مانند قبل که پایتون 3.6 را از طریق Yum نصب کردیم، در پوسته پایتون قرار می گیریم که نسخه ای را که در حال حاضر استفاده می کنیم را خروجی می دهد.

سخن پایانی

پایتون در قرن بیست و یکم به دلیل انعطاف پذیری آن در پرداختن به اهداف توسعه فرانت اند و بکند، یک روند رو به رشد پیوسته داشته است. همچنین در هنگام استفاده از خوشه‌بندی سرور، به همراه حجم وسیعی از ابزارها و کتابخانه‌های موجود که تلاش لازم برای نوشتن کد و توابع را کاهش می‌دهد، به ارائه یک عملکرد قدرتمند بین پلتفرمی ادامه می‌دهد. علاوه بر این، یکی از قوی‌ترین ساختارهای حمایتی صنایع را دارد که موفقیت مداوم آن را تضمین می‌کند.

از آنجایی که پایتون با رشد و توسعه مداوم خود در زمینه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی جدیدترین فناوری‌ها را فراهم می‌کند، انتظار داریم در سال‌های آینده شاهد افزایش این پیشرفت‌ها باشیم.

چطور میتوانیم کمک کنیم؟

اینوسرور جدیدترین روش های میزبانی را ارائه می‌دهد که به شما این امکان را می‌دهد از جدیدترین روش‌ها و فرآیندها برای رشد تجارت خود در قرن بیست و یکم و فراتر از آن استفاده کنید!

با ما تماس بگیرید، یا تیکت ارسال نمایید تا با یکی از مشاوران مجرب میزبانی ما صحبت کنید تا راهنمای شما باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا